premiera
Audycja
klasyka
Słuchowisko w radiowej Jedynce
religia
rosyjskie
Wieczór ze słuchowiskiem
poezja
biografia
KLCW
Pałac
Wiesław Myśliwski
Scena Teatralna Trójki
Nestorka
Marta Grzechowiak
Teatr Polskiego Radia
Kłopoty wynalazcy - Lustro
Jan Brzechwa
Teatr Polskiego Radia
Medea - moja sympatia
Jeremi Przybora
Scena Teatralna Trójki
Stan euforii
Piotr Skotnicki
Dzieje grzechu
Stefan Żeromski
Teatr Polskiego Radia
Zemsta (1953)(fragm.)
Aleksander Fredro
Inne
Tadeusz Kubiak-Czas pisarzy
Dorota Gacek, Elżbieta Łukomska
Inne
Stefan Batory-Król legenda
Andrzej Sowa
Scena Teatralna Trójki
Plany Trójki na sezon teatralny 2011/2012
Barbara Marcinik i Janusz Kukuła
na stronie
Informacja dostępna po zalogowaniu
Teatr Polskiego Radia
"Zazwyczaj śnimy w samotności"
Emisja: 2020-10-31 |
|||
|
Inne słuchowiska tego samego autora:
Nim wypowiesz słowo, jesteś jego panem
Letunia2
2020-11-07 18:09 | (link dostępny po zalogowaniu) Słuchowisko "Zazwyczaj śnimy w samotności" wprowadza nas w małe piekło życia małżeńskiego. Jej bohaterowie to ludzie w średnim wieku i dobrze sytuowani. Agentka literacka, Ruth, i jej mąż, znany pisarz Max Scheller, żyją w swoistej zawodowej symbiozie. Ruth, jest agentką swego męża, który doradza jej także w innych kwestiach literackich. Max, od jakiegoś czasu niepiszący, żyje w pewnym sensie z agencji własnej żony. Ta zależność zdaje się w istocie trzymać przez ostatnie lata ten bezdzietny związek, w którym uczucia całkowicie wygasły, bo nawet chorobliwa zazdrość Ruth wynika nie z miłości, ale bardziej z urażonych ambicji, z niespełnienia, z boleśnie, "po kobiecemu" odczuwanej nieuchronności przemijania, wreszcie z doskwierającej w tym związku samotności. Także Max jest ludzko i zawodowo niespełniony i samotny, izoluje się od "wielkiego świata", niekiedy rekompensując sobie i samotność, i wypalenie, twórczą impotencję, "skokami na bok"(a przynajmniej taki wizerunek siebie prezentując żonie). Podczas proszonej kolacji małżeństwo Schellerów skonfrontowane jest z innym związkiem - pisarki Urszuli i jej męża, rumuńskiego imigranta, cenionego genetyka Iona. Ruth i tutaj leczy swoje kompleksy, oskarża Urszulę o sypianie z Maxem, i w ogóle robienie kariery przez łóżko, demonstruje "wyższość kulturową" ludzi Zachodu nad Rumunami. Próbujący ją tonować Max ostatecznie topi swoje problemy w alkoholu. Po powrocie do domu Schellerowie idą do łóżka. Ale fizyczne zbliżenie nie odbudowuje w nich niczego. Ciągle tkwią w klinczu. Na plan pierwszy ich rozmowy wysuwa się spotkanie z Urszulą i Ionem. Dla Maxa spotkanie z Ionem i Ursulą powoli nabiera istotnego, przełomowego znaczenia. Wiedziony nagłym impulsem wstaje z łóżka i postanawia siąść do pisania. Z jakichś powodów (z lęku, że mąż znów się uniezależni? że literatura stanie się jej konkurentką? z zazdrości o przyszły sukces i sławę męża?, a może po prostu po to, by w akcie rozpaczy utwierdzić swoją kobiecość, atrakcyjność jako obiektu pożądania?) Ruth sięga po telefon i wzywa policję, twierdząc, że została zgwałcona przez męża… Dominującym motywem staje się egzystencjalny brak, samotność, a przede wszystkim niemożność międzyludzkiego porozumienia.
Reżyseria: Cezary Morawski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Anna Zagórska Obsada: Sylwia Wysocka, Anna Zagórska, Stanisław Górka, Andrzej Mastalerz. |
Dodaj link/komentarz...
Historia ostatnich odwiedzin:
- 2024-03-20 22:07:36 ewa320
- 2024-01-19 13:26:03 Pola95
- 2023-06-11 14:06:15 jacuszekjacuszek
- 2023-06-01 19:48:18 Audiomaniak
- 2021-12-26 21:44:07 Dulce
- 2021-10-23 09:19:29 sculgouk0
- 2021-02-27 18:54:30 sk88888888
- 2021-02-13 11:49:20 17eye
- 2021-02-01 09:37:58 elwir
- 2020-12-05 12:20:20 Lizanderforum