premiera
Audycja
klasyka
Słuchowisko w radiowej Jedynce
religia
rosyjskie
Wieczór ze słuchowiskiem
poezja
biografia
KLCW
Kuzynka Bietka
Honoriusz Balzac
Teatrzyk Zielone Oko
Pocałunek nieboszczki
Jerzy Górzański
Teatr Polskiego Radia
Król Lear (reż. Janusz Warnecki)
William Szekspir
Radio Wolna Europa
Idzie wiosna
Jan Jasiewicz
Teatr Polskiego Radia
Pałac
Wiesław Myśliwski
Dzieje grzechu
Stefan Żeromski
Teatr Polskiego Radia
Zemsta (1953)(fragm.)
Aleksander Fredro
Inne
Tadeusz Kubiak-Czas pisarzy
Dorota Gacek, Elżbieta Łukomska
Inne
Stefan Batory-Król legenda
Andrzej Sowa
Scena Teatralna Trójki
Plany Trójki na sezon teatralny 2011/2012
Barbara Marcinik i Janusz Kukuła
na stronie
Informacja dostępna po zalogowaniu
Teatr Polskiego Radia
"Zazwyczaj śnimy w samotności"
Emisja: 2020-10-31 |
|||
|
Inne słuchowiska tego samego autora:
Nim wypowiesz słowo, jesteś jego panem
Letunia2
2020-11-07 18:09 | (link dostępny po zalogowaniu) Słuchowisko "Zazwyczaj śnimy w samotności" wprowadza nas w małe piekło życia małżeńskiego. Jej bohaterowie to ludzie w średnim wieku i dobrze sytuowani. Agentka literacka, Ruth, i jej mąż, znany pisarz Max Scheller, żyją w swoistej zawodowej symbiozie. Ruth, jest agentką swego męża, który doradza jej także w innych kwestiach literackich. Max, od jakiegoś czasu niepiszący, żyje w pewnym sensie z agencji własnej żony. Ta zależność zdaje się w istocie trzymać przez ostatnie lata ten bezdzietny związek, w którym uczucia całkowicie wygasły, bo nawet chorobliwa zazdrość Ruth wynika nie z miłości, ale bardziej z urażonych ambicji, z niespełnienia, z boleśnie, "po kobiecemu" odczuwanej nieuchronności przemijania, wreszcie z doskwierającej w tym związku samotności. Także Max jest ludzko i zawodowo niespełniony i samotny, izoluje się od "wielkiego świata", niekiedy rekompensując sobie i samotność, i wypalenie, twórczą impotencję, "skokami na bok"(a przynajmniej taki wizerunek siebie prezentując żonie). Podczas proszonej kolacji małżeństwo Schellerów skonfrontowane jest z innym związkiem - pisarki Urszuli i jej męża, rumuńskiego imigranta, cenionego genetyka Iona. Ruth i tutaj leczy swoje kompleksy, oskarża Urszulę o sypianie z Maxem, i w ogóle robienie kariery przez łóżko, demonstruje "wyższość kulturową" ludzi Zachodu nad Rumunami. Próbujący ją tonować Max ostatecznie topi swoje problemy w alkoholu. Po powrocie do domu Schellerowie idą do łóżka. Ale fizyczne zbliżenie nie odbudowuje w nich niczego. Ciągle tkwią w klinczu. Na plan pierwszy ich rozmowy wysuwa się spotkanie z Urszulą i Ionem. Dla Maxa spotkanie z Ionem i Ursulą powoli nabiera istotnego, przełomowego znaczenia. Wiedziony nagłym impulsem wstaje z łóżka i postanawia siąść do pisania. Z jakichś powodów (z lęku, że mąż znów się uniezależni? że literatura stanie się jej konkurentką? z zazdrości o przyszły sukces i sławę męża?, a może po prostu po to, by w akcie rozpaczy utwierdzić swoją kobiecość, atrakcyjność jako obiektu pożądania?) Ruth sięga po telefon i wzywa policję, twierdząc, że została zgwałcona przez męża… Dominującym motywem staje się egzystencjalny brak, samotność, a przede wszystkim niemożność międzyludzkiego porozumienia.
Reżyseria: Cezary Morawski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Anna Zagórska Obsada: Sylwia Wysocka, Anna Zagórska, Stanisław Górka, Andrzej Mastalerz. |
Dodaj link/komentarz...
Historia ostatnich odwiedzin:
- 2024-03-20 22:07:36 ewa320
- 2024-01-19 13:26:03 Pola95
- 2023-06-11 14:06:15 jacuszekjacuszek
- 2023-06-01 19:48:18 Audiomaniak
- 2021-12-26 21:44:07 Dulce
- 2021-10-23 09:19:29 sculgouk0
- 2021-02-27 18:54:30 sk88888888
- 2021-02-13 11:49:20 17eye
- 2021-02-01 09:37:58 elwir
- 2020-12-05 12:20:20 Lizanderforum