premiera
Audycja
klasyka
Słuchowisko w radiowej Jedynce
religia
rosyjskie
Wieczór ze słuchowiskiem
poezja
biografia
KLCW
Efekt Dopplera
Antoni Matuszkiewicz
Teatr Polskiego Radia
Jak na ziemi tak i na niebie
Janusz Korczak
Teatr Polskiego Radia
Gofred abo Jeruzalem wyzwolona
Torquato Tasso
Codziennie Powieść w Wydaniu Dźwiękowym
Kuzynka Bietka
Honoriusz Balzac
Teatrzyk Zielone Oko
Pocałunek nieboszczki
Jerzy Górzański
Dzieje grzechu
Stefan Żeromski
Teatr Polskiego Radia
Zemsta (1953)(fragm.)
Aleksander Fredro
Inne
Tadeusz Kubiak-Czas pisarzy
Dorota Gacek, Elżbieta Łukomska
Inne
Stefan Batory-Król legenda
Andrzej Sowa
Scena Teatralna Trójki
Plany Trójki na sezon teatralny 2011/2012
Barbara Marcinik i Janusz Kukuła
na stronie
Informacja dostępna po zalogowaniu
Teatr Polskiego Radia
"Rilke & Lou"
Reżyseria: Darek Błaszczyk |
|||
|
rycombel
2012-12-03 22:32 | (link dostępny po zalogowaniu) |
Audiofil
2012-12-04 13:32 | Autor scenariusza i reżyser: Darek Błaszczyk Obsada: Adam Woronowicz (Rilke), Danuta Stenka (Lou), Agata Zubel (Głos) RILKE&LOU to słuchowisko o charakterze utworu dźwiękowego, którego partytura oparta jest w głównej mierze na niezwykłej wieloletniej korespondencji jednego z największych poetów języka niemieckiego - Rainera Marii Rilkego i Lou Andreas Salomé (muzie wielu artystów i filozofów przełomu XIX i XX wieku, związanej w pewnym momencie m.in z Friedrichem Nietsche i Paulem Rée, wyznawczyni i współpracowniczki Zygmunta Freuda), ale mamy tu także fragmenty Pamiętników Malte Lauridsa-Brigge oraz wierszy poety z Elegiami duinejskimi na czele. Całość od samego początku pomyślana była jako kompozycja dźwiękowa, stąd poza aktorami Adamem Woronowiczem (Rilke) i Danutą Stenką (Lou), niezmiernie ważną rolę odgrywa tu – a właściwie odśpiewuje – Agata Zubel, jedna z najwybitniejszych europejskich wokalistek muzyki współczesnej, a zarazem kompozytorka. Wszelkie dźwięki muzyczne i ambienty w tym słuchowisku pochodzą od głosu ludzkiego, “muzycznie” potraktowane zostały także niektóre z wierszy (m.in Niepokój, Samotność, czy wspomniane Elegie) oraz nagłówki listów tworzące swoistą klepsydrę odmierzającą kolejne dni, miesiące i lata... Rilke pozostawał pod wielkim urokiem i wpływem Salomé od początku młodzieńczego romansu w końcu lat 90tych XIX wieku, aż do samej śmierci w 1926 roku. Listy okazują tę fascynację poety i coraz bardziej sublimujące się uczucia do kobiety - przewodniczki życiowej, aż do swego rodzaju „przebóstwienia” zarówno postaci Lou, jak i samego aktu kreacji artystycznej. Obserwujemy kolejne fazy dojrzewania Rilkego jako twórcy, jego zmaganie z egzystencją, rodzące się zalążki genialnych utworów (z Maltem, Elegiami, Sonetami do Orfeusza na czele), a z drugiej strony transformację tej relacji od strony Salomé – z początku jest mentorką młodocianego poety i kobietą przyjmującą jego uczucia i hołdy, z latami jednak widać coraz większy podziw dla Rilkego i jego dzieła oraz świadomość, że wyrasta on na twórcę światowego formatu. |
pingwin
2013-03-24 23:42 | Link jak najbardziej prawidłowy-trzeba wybrać z zestawu słuchowisk odpowiedniego autora...właśnie udało mi się pobrać. |
Sloniasz
2014-01-29 23:52 | (link dostępny po zalogowaniu) |
Dodaj link/komentarz...
Historia ostatnich odwiedzin:
- 2024-03-24 19:45:20 veloo
- 2024-03-22 16:13:58 ewa320
- 2023-10-06 12:12:55 Ola1995
- 2023-07-30 11:20:34 OLIVA63
- 2023-05-30 19:48:11 Audiomaniak
- 2023-01-12 06:48:33 a-agata
- 2022-08-08 10:44:35 kom
- 2022-01-25 17:54:35 lipton
- 2022-01-19 21:32:16 kris-art1@o2.pl
- 2021-12-17 14:52:23 aqw